Dobojlije u dijaspori:  Samir PreldzicBugarska

 

 

PRIATEL PEE VESELI PESNI!

/Приател пее весели песни/!

 

 

Ovo sigurno niste znali: prve izbjeglice iz Doboja bili su muzicari a njihov vodja je, zamislite, nakon svog prvog izbjeglickog utocista u HoteluKardialna Banji Vrucici dospio, ni manje ni vise, do bugarske televizije! Ram-tam-taram! Ti-ri-diri-di!

              Priatel Bosnenec pee veseli pesni!

              E nesto mi ne ide ovaj bugarski! Kud mi fali cirilica na tastaturi, kud se jos cudom ne mogu nacuditi kako to da je Samir Preldzic, nasa muzicka nada, nas mladi harmonikas, prvi glas Doboja, vedri, ljepuskasti momcic postao pjevacka zvijezda u Bugarskoj.

              Bratko, sa nama Dobojlijama sve je moguce!

              - U Sofiju smo dosli u junu 1993., prvo ja i stariji burazer Mensur, a nakon mjesec i nasi roditelji. Bili smo u Bugarskoj prve registrovane izbjeglice iz Bosne. Poslije nas doslo je jos oko 15-tak nasih ljudi, ali svi su se oni, uljucujuci i nase roditelje, vratili nazad. Ja i brat smo ostali. Ozenili smo se Bugarkama, obojica smo dobili kcerke. Njegova djevojcica je prije neki dan napunila sedam, a moja ce Nija na ljeto navrsiti cetiri…

 

Pronasao srecu u Bugarskoj - Samir sa suprugom Iskrom i kcerkom Nijom

 

              Prije no sto vas, postovani citaoci, upustimo u vrtloge ove neobicne izbjeglicke odiseje, koja je na sretan nacin okoncana u glavnom gradu Bugarske, red je da vas prvo podsjetimo kako je Samir uplovio u svijet muzike.

              - Ljubav prema muzici sam naslijedio od roditelja. Moja mama Hasija je u mladosti svirala mandolinu i gitaru, a tata Dzevad (kao i jos trojica mojih amidza:Nijaz, Mirsad i Fead) dugo godina se bavio muzikom. Svirao je u legendarnom dobojskom "pleh" - duvackom orkestru, pod dirigentskom palicom kapelnika Djoke Damjanovica, a bio je i bubnjar u orkestru tvornice "Trudbenik" i u bendovima koji su svirali prve igranke u Doboju davnih '50-tih godina. Harmoniku u nasoj kuci prvo je poceo uciti moj brat Mensur, a zatim, kada je 1977. osnovana Niza muzicka skola u Doboju, koja je djelovala u osnovnoj skoli "Josip Jovanovic", dosao je red na mene da nastavim tradiciju. Prije podne bio sam u svojoj skoli, u “Narodnim herojima”, a poslije podne na casovima u drugoj skoli. Bilo je naporno. Djeca su se igrala i smijala dok sam prolazio kraj njih noseci na ledjima moju prvu harmoniku. Roditelji su me ohrabrivali:

              - Doci ce dan kada ti se nece smijati, nego ce ti aplaudirati! 

              I, stvarno, njihove rijeci su se obistinile, a meni je, eto, puno godina poslije najdraza nagrada bila i ostala aplauz! Nijedan honorar ne moze se mjeriti sa pravim i iskrenim aplauzom koji daje podstrek i satisfakciju u radu.

               Moja najdraza nastavnica kojoj dugujem prve "muzicke korake" je bila Slavica Bjelic. Nju je često zamjenjivala uciteljica Behija. Prvi ozbiljniji nastup u mojoj muzickoj karijeri napravio sam u KUD-u "Ismet Kapetanovic". Tu sam stekao rutinu i prebrodio prvu tremu u cemu mi je mnogo pomogao Seid Zilic. On je u ono vrijeme bio najperspektivniji mladi harmonikas u Doboju. Nazalost, prerano je napustio ovaj svijet. Nakon njegove pogibije u saobracajnoj nesreci, cesto sam pomisljao:"Otisao je medju zvijezde, gdje mu je i bilo mjesto!".

 

Prvi glas Doboja 1984. godine

 

           Dobojlije su cule o meni nesto vise 1984. nakon moje pobjede na festivalu "Prvi glas Doboja". Na scenu sam izasao sa harmonikom koja mi je davala sigurnost i samouvjerenost. Nakon te pobjede uslijedili su mnogi pozivi "za tezgu". To je bila moja prva i prava odskocna daska u profesionalnije muzicke vode. Uslijedile su mnoge zabave, najcesce u hali Srednjoskolskog centra i u hotelu “Bosna”, zatim svadbe, ispracaji u armiju, itd. Sjecam se da sam 1986. stao na scenu zajedno sa legendarnim sastavom “Sedmorica mladih” i legendom bosanske pozorisne scene Rejhanom Demirdzicem, kojeg sam pratio dok je pjevao neke parodije uz melodije starih bosanskih sevdalinki. To mi je posebno ostalo u dubokom sjecanju.

 

 

 

Pamtim, takodje, moje ucesce na takmicenju za Prvu harmoniku Jugoslavije,1985. godine. Bio sam predstavnik Bosne i Hercegovine, izabran u konkurenciji vise od 50 mladih bosanskih harmonikasa na kvalifikacijama odrzanim u Sarajevu. To je bilo veoma dragocjeno iskustvo i susret sa drugacijom, kvalitetnijom tehnikom i harmonikama dugmetarama, sto mi je dalo motivaciju za daljim usavrsavanjem.  Zahvaljujuci mom tati i njegovom kolegi sa kojim su svirali prve igranke u Doboju, Miletu Pecancu, otisao sam u Sarajevo na casove kod harmonikaša Ratomira-Rate Petkovica. Od njega sam za kratko vrijeme naucio dosta "caka i finesa" koje su mi u mom budućem profesionalnom muziciranju puno pomogle.

               Tih '80. godina u Doboju je djelovao jedan veoma dobar tamburaski orkestar, koji je cesto vjezbao i radio u KUD-u ''Ismet Kapetanovic'', a probe su se odrzavale takodje i preko puta “Roga”, u prostorijama SUP skole, u kojoj je radio rukovodilac tog orkestra, nastavnik Boro Stevanovic -“Tamburica”. Sastav tog tamburaskog orkestra se uvelicavao i smanjivao po potrebi, ali najcescu postavu su cinili: Boro Stevanovic (prim), Jovica Simeunovic (bugarija), Djordjo Popovic -''Cica'' (kontrabas), Mirsad Hasukic (bas-prim) i moja malenkost (harmonika). S vremena na vrijeme sa nama su svirali i Emil Facko (kontrabas ili bas-prim), Zdenko Filipjak (akusticna gitara ili  kontrabas) i Stevica Stevanovic (bas-prim). Veselili smo mnogobrojne Dobojlije na raznim mjestima. Cesto smo gostovali u elitnoj dobojskoj piceriji ''AS'' (kod Hansa), u ''Vidikovcu'' (kod Fadila), u Dalmaciji (kod Save), na mnogobrojnim svadbama i ispracajima u vojsku. Karakteristicno za ovaj akusticni orkestar je bilo da smo svirali sve pjesme naroda i narodnosti iz bivse Jugoslavije. Nije bilo Dobojlije koji je prisustvovao nasoj svirci a da je otisao kuci neraspolozen i tuzan.

 

 Iz albuma uspomena – Tamburaski orkestar Bore Stevanovica

 

 

               - U tvojim uspomenama jedan datum bio je najvazniji i pamtis ga dan-danas?
               - Da, 31.januara 1987. moji roditelji su mi kupili profesionalnu harmoniku “Dallape” koja je bila san svakog harmonikasa. Bio sam ponosan i gord. To mi je dalo jos vise volje i podstreka za rad, tako da sam sredinom te iste godine osnovao svoj orkestar kojem sam dao ime “Orijent”. Stalna postava bila je:
Samir Preldzic (harmonika, sintisajzer i vokal), Mensur Preldzic (bubnjevi), Adil Alic (solo gitara), Dzafer Beslagic (vokalni solista) kojeg je posljednjih godina zamijenila jedna izuzetna pjevacica Ljubica Juricic. Sa bas-gitaristima nismo imali srece, tako da su se oni najcesce mijenjali. Evo ih redom: Bobo Pinter (sinti bas), Zdeno Filipjak, Amer Golubovic, Darko Vukojević, ''Pitlja'' Nezirovic, Zlatko Pavlic -''Casa'', Momir Suvajac -''Sova'', Zvonimir Facko (bas i povremeno saksofon), Ferid Muratovic. Posljednji bas gitarista sa kojim je ovaj orkestar docekao rat u hotelu ''Kardial'' u Teslicu bio je Drazen Babic -''Arci''. Bili smo poznati ne samo dobojskoj, nego i publici sirom bivse Jugoslavije. Svirali smo svuda, na raznim svecanostima i zabavama…

 

      Samirova grupa “Orijent” na jednoj zabavi sredinom osamdesetih

 

               - Pocetak kraja, znaci, tebi se desio na Banji Vrucici?

               - Pocetak kraja bio je 3.maja 1992. ne samo za orkestar “Orijent” nego i za mnoge Dobojlije, koji u ovom momentu citaju ovaj zapis negdje u “bijelom svijetu''.      Otisli smo 1.maja da sviramo u ''Kardialu'' u Teslicu i nazalost tamo se i zavrsila karijera ovog orkestra. Mislim da smo nas petoro bili prve dobojske izbjeglice, posto smo zahvaljujuci covjecnosti tadasnjeg direktora hotela ''Kardial'' (mislim da se zvao Zdravko Ostojic) ostali besplatno na hrani i smjestaju cijelih 15 dana. To su bili dani muke i neizvjesnosti. Nismo imali nikakve informacije. Rekli su nam samo da se u Doboj ne mozemo vratiti. Niko nije znao sta se desava. Da li zbog nase mladosti, ludosti, upornosti ili zbog toga sto smo svi bili ubijedjeni da je sve to samo neka trenutna prolazna kriza, cvrsto smo odlucili da nadjemo nacin i da se vratimo u Doboj. Zahvaljujuci nasoj popularnosti i dobrim utiscima koje smo svugdje ostavljali, nasa pjevacica Ljubica Juricic uspjela je preko Munevere Markovic (novinarke Radio Teslica, kojoj smo svi mi beskrajno zahvalni) da ubijedi nacelnika SUP-a u Teslicu da nas sa policijskom pratnjom vrati nazad u Doboj. Svi su nam se cudili, govorili da nismo normalni, da svi pokusavaju da izadju iz Doboja, a mi ''navrli k'o mutavi'' da se vratimo. Niko nas nije mogao razumjeti. Samo smo mi u nasim mladim glavama znali sta mislimo i osjecamo. Bili smo ubijedjeni da se u Bosni ne moze desiti rat...

               Vratili smo se u Doboj 18.maja 1992. i tada smo shvatili da smo napravili ogromnu gresku. Kada smo se ja i brat pojavili na vratima naseg stana u Ulici 1.maja, sjecam se rijeci nasih roditelja: ''Draga djeco, ovo je prvi put u zivotu da se ne radujemo sto vas vidimo!”

           Ispocetka nismo mogli da shvatimo sta nam to govore, ali nazalost poslije smo uvidjeli da su bili u pravu. Kompletnu muzicku opremu smo bili smjestili u stanu i podrumu nase rahmetli nene u Starom gradu. O svemu tome znao je samo jedan komsija.            Godinu dana nakon toga i nakon muke koja se zvala ''prezivljavanje'', uspjeli smo da izadjemo iz Doboja. Kada se rat zavrsio, ovdje u Bugarskoj saznali  smo da su nestali svi oni nasi instrumenti i muzicka oprema koju smo ostavili komsiji na cuvanje. Naravno, niko nista ne zna, ni kako ni kada se to desilo, ali jedino ja znam da nikada nisam uspio da prezalim svoju harmoniku na kojoj je pisalo moje ime Samir (radjeno po specijalnoj porudzbini). Moju harmoniku i dan-danas ponekad sanjam! Sa njom kao da je nestao dio mene. Od tada veoma rijetko sam svirao harmoniku. Bilo koja druga zvucala je tako drugacije od moje “Dallape”. Nije to bilo to! Presao sam na sintisajzer, koji je nazalost zamijenio i cijeli moj orkestar. Sa bratom, koji se sa bubnjeva preorijentisao na ritam gitaru, dugo godina smo svirali po sofijskim hotelima, nocnim barovima i restoranima…

 

 

               - Hajde sad da se vratimo na pocetak ove reportaze. Ama Samire, izbjeglice su bjezale na Zapad, zasto si ti krenuo u Bugarsku?

               - Cudni su putevi sudbine. Kada smo izasli iz Doboja, ja i brat smo 15 dana bili u Beogradu, u velikoj dilemi kako otici iz Srbije. Imali smo neka garantna pisma iz Svedske. Pokusali smo da vozom preko Madjarske dodjemo do Poljske, pa odatle feribotom do Svedske. Nazalost, Madjari su nas, posto nismo imali tranzitnu vizu, vratili sa granice i udarili nam nekakav crni pecat u pasos. Posto je u junu te 1993. Zapadna Evropa vec bila prepuna izbjeglica iz Bosne, niko vise nije htio da nas primi regularnim putem. Ja i buraz smo obilazili sve ambasade u Beogradu. Bili smo spremni na bilo kakvu varijantu, tako da je malo falilo da prihvatimo prijedlog Brazilske ambasade koja nam je ponudila azil, ili prijedog ambasade Irana. Ali, posto su to ipak veoma “egzoticne” drzave, a mi nismo imali para za toliko dalek put, odlucili smo se za neku “blizu” varijantu. Kupili smo vozne karte za Istambul (posto u to vrijeme jedino Turska i Bugarska nisu trazile vize). Noc prije polaska sjetio sam se da u Sofiji (kroz koju smo trebali da prodjemo u tranzitu) vec nekoliko godina zivi pjevac Zika Nikolic i njegova supruga Dina, inace sestra nase proslavljene Dobojke Silvane Armenulic. Sa njima prije rata radili neke koncerte, javili smo se i pitali ih da li bi nam oni mogli nekako pomoci. Zika i Dina su u to vrijeme imali jedan kafic i jedan restoran u Sofiji, pa su nam ponudili da dodjemo i da, dok se nesto ne bi sredilo po pitanju muzike, pocnemo raditi kao konobari i barmeni kod njih. Mi smo, naravno, prihvatili. U svakom slucaju bila je to mnogo bolja varijanta nego da odemo u Istambul, gdje bi nas smjestili u izbjeglicki kamp - a dalje ko zna sta bi bilo!!!

               U Sofiji je takodje zivio i poznati dobojski menadzer sa kojim smo radili prije rata. To je bio Zoran Radonjic, covjek koji je 1990. doveo prve bugarske muzicare u Doboj i okolinu. On nam je takodje pomogao u prvim danima naseg boravka. Za nama su dosli i nasi roditelji, nas amidza i strina Feko-Fead i Minkica Preldzic iz Teslica, a takodje i nas dajdza Dzafer Beslagic sa porodicom. Svi su se oni do 1996/97. vratili nazad. Njihov san  je bio da se vrate, bez obzira na sve. Tata je cesto znao da kaze:''To je moj grad i hocu na kraju da me zakopaju na Humci!'' Najdraze mi je, kada se cujemo telefonom, da im osjetim radost u glasu kada kazu: ''Eto, danas smo sreli tog i tog (nekog od starih Dobojlija) koji se vratio.” Kazu, vracaju se ljudi. Ali, nazalost, uglavnom su to stariji, a mladih jos nema! Tuzno, gorko i cemerno. Jos tuznije je sto stare Dobojlije odlaze na put bez povratka, a mi, nekadasnje ''mlade'' Dobojlije, lutamo po bijelom svijetu - trazeci svoj grad, kojeg vise nema! (Sve me ovo podsjeca na finalnu scenu iz filma Emira Kusturice ''Underground'')…

 

                                                        ****

                           

               - Dva brata, dva Preldzica su, dakle, pronasla svoju sudbinu i svoju srecu u Bugarskoj a jos nisu promijenili drzavljanstvo. Kako to?

               - Zbog emocija i uspomena, valjda. Bugarska je nakon svrgavanja Todora Zivkova krenula veoma teskim ali odlucnim koracima u proces demokratizacije. Iduce ce godine, zajedno sa Rumunijom, biti primljena u Evropsku zajednicu i njen “rejting” je naglo porastao. Ogroman broj Makedonaca, kao i Srba iz okoline Nisa, Pirota, Dimitrovgrada, Bosiljgrada i drugih pogranicnih mjesta masovno uzimaju bugarsko drzavljanstvo, zbog pasosa i lakseg putovanja po svijetu. Ja i Mensur smo zadrzali nase bosansko drzavljanstvo. Nismo uzeli bugarske pasose. Nas dvojica, eto, zbog nekog patriotizma i rodoljubja nismo htjeli. Uvijek smo govorili: izgubili smo svoj grad, ne zivimo u nasoj Bosni, moralno i materijalno smo smo puno izgubili, ali jedino sto nam je jos ostalo  to je nas bosanski identitet  pa ako i to izgubimo, onda bi stvarno stavili tacku na sve. Mislim da nam nasi djedovi i pradjedovi to ne bi oprostili. Nakon 13 godina cekanja, u Sofiji je u januaru ove godine otvorena bosanska ambasada, tako da se sad barem malo osjecamo sigurniji i znamo da nismo sami, iako u cijeloj Bugarskoj mislim da nema vise od desetak Bosanaca.

               - Medju nasima ti si svakako najpoznatiji, posto si postao pjevacka zvijezda i posto si imao nekoliko nastupa na televiziji.

               - Dugo godina, jos od samog pocetka, od 1994. dopunjavali smo "izbjeglicku pomoc" svirajuci po sofijskim restoranima, tako da su nas svi ovdje znali kao "Duo Bosna-Orijent". Svirali smo i pjevali svakakvu  vrstu muzike (najvise grcku, tursku, makedonsku i nasu, a u pojedinim restoranima smo svirali samo evergreen i italijanske kancone). Posto je ovdje muzika sa teritorije bivse Juge veoma popularna, ja sam imao prednost pred svim bugarskim kolegama da mogu tu muziku pjevati i svirati sto-posto autenticno. Odmah sam zapeo za oko (ili bolje receno za uho) muzickim producentima iz jedne njihove popularne izdavacke kuce, tako da su mi 1998. ponudili veoma primamljiv ugovor za izdavanje albuma i snimanje cetiri video-spota. Naravno, ja sam to prihvatio. Nazalost, trazili su samo mene kao solistu, pa je varijanta u duetu sa bratom otpala.

 

Naslovna strana  albuma snimljenog u Bugarskoj

 

               Projekat je bio gotov pocetkom 1999. Uslijedili su mnogobrojni intervjui po raznim javnim medijima, tako da je postojao jedan period kada se u cijeloj Bugarskoj pisalo i govorilo o Bosancu, izbjeglici iz najkrvavijeg balkanskog rata, koji je propjevao na bugarskom jeziku. Sa tom frazom sam najcesce bio predstavljan u svim medijima.To mi je u pocetku imponovalo, a poslije me strasno nerviralo. Ja sam album snimio na bugarskom jeziku, posto su moji producenti trazili neku “egzotiku“. Zahtijevali su od mene da pjevam sa akcentom da bi mogla da se uoci razlika i da se vidi da ne pjeva pravi Bugarin. (To im je bio kao dzoker!) Nakon uspjeha sa tim albumom (uporedo sa video spotovima  koji su se vrtili po mnogim televizijama - uglavnom kablovskim), moji producenti su mi predlozili novi ugovor. Bio je veoma neprihvatljiv, tako da sam bio primoran da raskinem sa tom izdavackom kućom. Na svu moju srecu, uporedo sa pjevanjem, oprobao sam se i kao kompozitor i aranžer tako da sam imao uspjeha i u tom pravcu. Tu sam mogao biti "sam svoj gospodar", pa sam akcentirao svoj rad na komponovanje i aranziranje. Trenutno, suradjujem sa jednim studijem, pravim aranzmane i komponujem. Osim tog posla, radim i jos jedan drugi, koji nema veze sa muzikom. Naime, sudski sam tumac i prevodilac sa nasih jezika na bugarski i obratno, a autorizovan sam od Ministarstva vanjskih poslova Republike Bugarske.

               Moj brat Mensur se posvetio porodici, ima slasticarsku radnju i cesto kaze:

               - Ko pjeva, zlo ne misli! - pa onda doda: - A ko misli, nije mu do pjevanja!

 

 

Napisao: MIRKO JELEC

e-mail: jelec@telus.net

 

 

www.tipura.com // Nase novine 2006

 

 

Bugarske novine pune su clanaka o Samiru Preldzicu